Narvikregionen merket som bærekraftig reisemål
En suksessfaktor for å bli et bærekraftig reisemål handler om at hele samfunnet involveres i prosessen, ikke kun reiselivsaktørene.
Dette betyr at både kommunene i regionen, butikkeiere, arrangører, transportører og andre, i tillegg til reiselivsaktørene, ser verdien av Narvikregionen som et bærekraftig reisemål.
Temaseminaret blir lagt opp med intervjuer, lagspill og innspill med følgende temaer:
- Handlingsplan for Narvikregionen som bærekraftig reisemål.
- Hvilke tiltak skal vi gå i gang med? - Kommunenes engasjement og rolle er like viktig som reiselivsbedriftenes bidrag til bærekraftig utvikling.
- Hvilket ansvar har kommunene? - Reiselivsbedriftenes valg når det kommer til bærekraftig utvikling og miljøsertifisering. ER det virkelig et spørsmål om å være eller ikke være?
- Hvorfor skal vi være opptatt av bærekraft? Vi sorterer jo søpla og er veldig miljøbevisste! - Grønne arrangement!
- Ved å arrangere konferanser, konserter, sportsbegivenheter eller festivaler vil det alltid foreligge en risiko for negativ påvirkning på økonomi, miljø eller menneskene som er involvert. - Hvordan kan vi håndtere utfordringene best mulig?
Programvertskap:
Futurum, Mijøfytrårn og Vinn
Følgende personer deltar og bidrar:
- Futurum ved Ann-Hege Lund
- Miljøfyrtårn ved Kari Sæther Nilsen
- VINN ved Silje B Lorentzen og Magne Beddari
- Næringsforeningen i Narvik sentrum ved Nils Ragnar Jensen, Narvikguten Pub (Narviks ferskeste Miljøfyrtårn)
- Opplevelsestilbyder ved XXLofoten
- Arrangør (tba)
I tillegg til aktører fra Narvik er seminaret selvsagt åpent for alle som er opptatt av temaet.
I etterkant av seminaret vil representanter for Futurum, Miljøfyrtårn og Vinn være tilstede for å svare på spørsmål fra enkelt bedrifter og destinasjoner.
Tid: Torsdag 1.11 kl. 13.00 – 15.00
Sted: Quality Hotel Grand Royal, Victoriahavn A
Pris: kr 350,- inkl. kaffepause
Les om hvordan Miljøfyrtårnet Lofoten lykkes i å tiltrekke turister