Design og arkitektur

Ingen burde egentlig kunne konkurrere med norsk reiseliv. Men på tross av fantastiske, naturgitte forutsetninger blir det stadig vanskeligere å skape opplevelser som skiller seg ut og kaprer verdi.

Fagdag & workshops
19.08.201617:06 Janne Auby

Design og arkitektur bør stå helt sentralt i utviklingen av originale, attraktive og lønnsomme reiselivsprodukter. Ved hjelp av designernes og arkitektenes metoder, kan norske reiselivsaktører lykkes med å skille seg ut, nasjonalt og internasjonalt.

DOGAs Benedicte Wildhagen (design) og Tor Inge Hjemdal (arkitektur) har satt sammen et program som gjør deg bedre til å utløse potensialet som ligger i din virksomhet. Målet er å utfordre og inspirere deg – og lære deg hvordan du kan bruke design- og arkitekturmetodikk i praksis.

Norsk design- og arkitektursenter DOGA jobber for å spre kunnskap om hvordan norske virksomheter kan ta i bruk design og arkitektur for å skape innovasjoner, verdier og økt attraksjonskraft. Vi har mange gode eksempler på hvordan reiselivsbedrifter har lykkes med dette – og gleder oss til å se enda flere i fremtiden.

DEL 1 - Mandag 31. oktober
Håkon Matre Aasarød er arkitekt og partner i Vardehaugen Arkitekter, og har i en årrekke arbeidet med stedstilpassede fritidsboliger, bærekraftige reiselivsdestinasjoner og arkitekturformidling. I dag er Håkon også engasjert av Nasjonale Turistveger og har hytter under oppføring i Norge, Finland, Skotland og Frankrike.  Han har undervist både ved arkitektskolen i Bergen, Trondheim og Oslo, og var i 2010 programleder for NRKs arkitekturprogram: ”Håkon & Haffners byggeklosser”. Håkon har mottatt flere nasjonale og internasjonale arkitekturpriser og ble blant annet nominert årets unge formgiver i 2009 og har stilt ut sine arbeider ved de siste tre biennalene i Venezia.

Mads Bruun Høy er gründer og partner i ÆRA. Han har lang erfaring som innovasjonsrådgiver og business architect for mange av de største merkevarene i Norge. Blant annet Varner, Ruter, Hafslund, Hansa, Helly Hansen, DOGA og Innovasjon Norge. Hans bakgrunn fra både psykologi og økonomifag gir ham en forståelse av marked fra både brukeren og virksomhetens perspektiv. Mads står også bak initiativet FLOKE - et tverrsektorielt program for grønn vekst, hvor man samler virksomheter og organisasjoner til et åpent innovasjonssamarbeid for å løse opp i store samfunnsutfordringer. Både i sitt innledningsforedrag og workshopen vil Mads benytte seg av designdrevet metodikk, som tar utgangspunkt i hva man skal bidra med for å gjøre brukerens verden bedre.

DEL 2 - Tirsdag 1. november
Ted Matthews is a practicing service designer, international speaker, and currently undertaking a PhD at the Oslo School of Architecture and Design as part of the Centre for Service Innovation. Working closely with companies from the service sector, the research has developed and investigated the potential of the approach in telecoms, tourism, financial services, and most recently in professional football. Ted er påtroppende leder for designfagene ved Oslo Arkitekt og Designhøgskole. Han bor og er gift i Norge og vil snakke norsk med innslag av engelsk i sine presentasjoner. Ted er en svært engasjerende foredragsholder og workshop-leder og hans doktorgradsarbeid er svært relevant for bruk av designmetodikk i opplevelsesbransjene.

Kjell Reenskaug er kreativ leder og partner i Bleed designstudio. Han er en av Norges mest prisbelønte designerer og har i en årrekke arbeidet med design av tjenester, opplevelser og interaksjon for blant annet NRK, Telenor, Riksteatret, Basecamp Explorer og Innovasjon Norge. Sammen med Ted Matthews og Sigrid Oterholm Hoem har han også utviklet Nasjonal kolleksjon for innovasjon Norge og bistår dem i arbeidet med å utvikle Norge som reisemål. Hvordan kan du skape en merkevare av ditt reisemål med opplevelser som ingen kan kopiere?  Hvordan designe med utgangspunkt i det lokale; kultur, historie, tradisjoner, dagens samfunn, livsstil og levemåte. Opplevelser som utnytter og gir besøkende større forståelse for hva stedet handler om og betyr for de som bor der. Hvordan formidler vi dybde i en fragmentert og teknologisk verden? Og ikke minst - hvordan kan vi designe meningsfulle opplevelser som feier konkurrentene av banen. Kjell vil vise hvordan reisemål som Rjukan, reiselivsaktører som Basecamp Explorer, markedsførere som Visitnorway og aktører som NRK og Riksteatret arbeider med design for maksimal verdiskaping.

Tid:
Del 1: Mandag 31. oktober kl. 14.00 – 17.00 (Lunsj kl. 13.00 – 14.00)
Del 2: Tirsdag 1.november kl. 09.00 – 12.00 

Sted: Thon Hotel Lofoten, Anna Kaarbø Salen

Pris:
Del 1: kr. 510,-. Inkl. lunsj og kaffepauser
Del 2: kr. 150,- inkl. kaffepauser

Benedicte Wildhagen
, click to open in lightbox
Foto: NAL
Tor Inge Hjemdal
, click to open in lightbox
Håkon Matre Aasarød
, click to open in lightbox
Mads Bruun Høy
, click to open in lightbox
Ted Matthews
, click to open in lightbox
Kjell Reenskaug
, click to open in lightbox